Educació en modalitat híbrida: criteris de qualitat i reptes educatius de futur
Josep M. Duart
Josep M. Duart
El període de pandèmia va obligar les universitats a incorporar de manera ràpida i inesperada l’ús educatiu de la tecnologia propiciant, com a factor positiu, el seu ús generalitzat en tots els programes. Sens dubte hi ha moltes lliçons apreses, una d’elles és que s’ha facilitat la percepció per part del professorat i de les universitats del que convenim a dir modalitat híbrida, que es visualitza com una modalitat de futur en les universitats presencials.
En aquesta comunicació posarem les bases de definició d’aqueixa modalitat híbrida, des de la perspectiva educativa i institucional, valorant la garantia de la qualitat d’acord amb les normatives recents.
Catedràtic en Tecnologia Educativa i Lideratge de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Doctor en Pedagogia (1998) per la Universitat Ramon Llull de Barcelona i Màster in Business Administration (MBA) (2002) per ESADE Business School. Professor investigador en tecnologia educativa, organització educativa, lideratge i qualitat de l’educació en la Facultat de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC. Director del Postgrau en Lideratge i Direcció de Centres Educatius de la UOC.
Ha dirigit i ha participat en projectes d’investigació relacionats amb l’ús educatiu de les TIC. Ha publicat diferents llibres, entre els quals destaquen “L’organització ètica de l’escola i la transmissió de valors” (1999), “Aprendre en la virtualitat” (2000); “La Universitat en Xarxa” (2008) i “Ús transformador de les tecnologies digitals en educació” (2020). Ha publicat nombrosos articles científics en revistes internacionals d’impacte (ORCID). Fundador i director de la Càtedra UNESCO d’e-learning de la UOC en el període 2002-2009. Co-director i fundador del International Journal of Educational Technology in HIgher Education, (ETHE) revista científica arbitrada en l’àmbit de l’e-learning, Q1 en JCR i en Scopus. President de EDEN (Digital learning Europe) i de “University of the Future Network”, xarxa internacional d’investigadors sobre el futur de l’educació superior i coordinador de REDUNETE, xarxa d’universitats colombianes per a l’ús de la tecnologia en educació.
Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.
Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.
Si desactiveu aquesta galeta no podrem desar les preferències. Això vol dir que quan visiteu aquest web, haureu d'activar o desactivar les galetes de nou.